Hoe verandert de overheid?

Als digitalisering en technologisering alles veranderen, hoe verandert de overheid dan?Ā Als we terugkijken naar de vorige industriĆ«le revolutie (en naar de industriĆ«le revoluties daarvoor) zien we dat uiteindelijk ook de publieke sector en het bestuur anders gaan functioneren door de impact van die industriĆ«le revolutie. Zo leidde in de vorige industriĆ«le revolutie de uitvinding van stoommachine tot grote fabrieken en ontstond een beweging van arbeiders die zich verzetten tegen de manier waarop ze werden uitgebuit. Die arbeidersbeweging eiste invloed in de politiek, waarna in grote delen van Europa uiteindelijk het algemeen kiesrecht werd ingevoerd.

We leven nu in een vergelijkbare tijd van grote verandering als een eeuw geleden. Het is dus niet de vraag of, maar hoe en wanneer politiek en bestuur veranderen. De verandering nu kan ook nu weer leiden tot een democratiseringsgolf van onze samenleving. Waar een eeuw geleden alle Nederlanders toegang kregen tot parlement en regering, krijgen we nu wellicht directe en onafgebroken invloed op het dagelijks bestuur van onze regioā€™s, steden en dorpen.

Want deze industriƫle revolutie leidt tot constante verbondenheid met elkaar, over flexibiliteit en over betekenis. Maar wat betekent dat voor de manier waarop steden worden bestuurd, voor de rollen van algemeen en dagelijks bestuur en voor de invloed van inwoners en andere belanghebbenden?

Dat wordt in een aantal gemeenten en provincies in Nederland onderzocht. In Zuid-Holland is daar de afgelopen jaren onderzoek naar gedaan in de zogenaamde platformexpeditie. In Sittard-Geleen wordt op een nieuwe manier samengewerkt met inwoners. Het zijn twee voorbeelden die laten zien dat het anders kan. Zelf schreven we er al eens een boek over.

De grote vraag is hoe wij willen dat het wordt. De uitgangspunten kunnen we nu stellen. En dat gaan we ook doen. Samen met gemeenten, waterschappen, provincies en ministeries. En alle andere onderdelen van de Nederlandse overheid. Wie mee wil doen, kan zich melden.

Jan-Willem Wesselink ā€“ programmamanager

Laatste nieuws

28 mei – Diner Pensant Digitale Overheid

Volgende stap: antwoorden geven om meer vragen te kunnen...

Eerste resultaten van onze kickoff

Op 7 maart startten we onze zoektocht naar de...

4 april – Toekomst van Publieke Platformen

Provincie Zuid-Holland nodigt iedereen uit mee te denken en...

23 mei – Slimme Stad Parade

Er zijn zoveel smartcity-onderzoeken dat je soms de bomen...

28 mei – Diner Pensant Digitale Overheid

Volgende stap: antwoorden geven om meer vragen te kunnen stellen Op 28 mei zetten we de volgende stap in onze zoektocht naar de overheid van...

4 april – Toekomst van Publieke Platformen

Provincie Zuid-Holland nodigt iedereen uit mee te denken en te doen in hun onderzoek naar Publieke Platformen. Wanneer we het woord platform gebruiken, denken...

23 mei – Slimme Stad Parade

Er zijn zoveel smartcity-onderzoeken dat je soms de bomen door het bos niet meer ziet. En daarom brengen we op 23 mei 2024 in Utrecht...

6 maart – Beslismodel privacy/avg-dilemmaā€™s

Hoe zorg je voor minder juridische discussies met je Functionaris gegevensbescherming? Tijdens een van de City Deal bijeenkomsten van City Deal Slim Maatwerk bespraken ze...

7 maart (Den Haag) Kick off – Welke overheid willen we?

We kicken onze zoektocht af met een unconferencesessie over de vraag 'Welke overheid willen we?'